Tijdens de vierde zoom sessie georganiseerd door upUco-TalentConnect stonden de fysieke limitaties door corona maatregelen centraal. Hoe bepalen de maatregelen jouw ‘terug-naar-de-werkplek-strategie’? Dit onderwerp hebben we met acht ondernemers uit verschillende branches besproken. De sessie werd inhoudelijk geopend door onze gastspreker van deze week: Remco Boelens van Office Improvers. Centraal in zijn verhaal stond de vraag: “Hoe gaan kantoren er uitzien en hoe wordt de werkdag ingeregeld?”. Zelf denkt Remco dat het voor elk bedrijf zoeken wordt naar de balans tussen thuis en kantoor werken, waarbij er heel veel creatieve manieren zijn om dit te tackelen.

De key learnings uit deze sessie zijn:

  • Iedereen ervaart de crisis anders, dit hangt af van thuissituatie, cultuur en eventuele aanvaringen met het virus. Wees voorzichtig met aannames over hoe men in de wedstrijd staat. Sommige mensen staat te springen om weer naar kantoor te gaan en maken zich geen zorgen, andere voelen nog flink wat angst.
  • Om een situatie te creëren die voor iedereen werkbaar is moet er vanuit het bedrijf goed uitgevraagd worden waar behoeftes liggen en waar men zich prettig bij voelt. Dit is bijvoorbeeld afhankelijk van de thuissituatie, type baan en afstand en methode van het woon-werkverkeer.
  • Er zijn flink wat mentale modellen rondom werken doorbroken de afgelopen tijd. Zelfs in conservatieve branches is opeens heel veel mogelijk. Hierdoor is het een ideaal moment om de werkdag en werkplek opnieuw in te richten. Maar zorg er wel voor dat dit op een bewuste manier gebeurt, waarbij werknemers worden betrokken bij het proces. Waarschijnlijk hebben zij ook goede ideeën.
  • Sommige processen zijn lastig op afstand te realiseren. Creatieve of complexe processen zijn beter uit te voeren als je kan verzamelen in één ruimte met hetzelfde scherm, whiteboard of tafel. Probeer dan ook deze taken zo te plannen dat alle relevante personen op hetzelfde moment aanwezig zijn. Dit vraagt wat organisatie maar werkt voor iedereen prettiger.
  • Door het gebrek aan fysiek contact met de klant is het juist een mogelijkheid om een stap te maken richting online sales. Men is eerder bereid om buiten zijn reguliere koopproces te kijken, maar het is wel van belang je kennis, kunde en expertise kenbaar te maken.
  • Naast het inrichten van kantoor op een manier dat er voldoende afstand gehouden kan worden is het faciliteren van hoge hygiëne standaarden van belang

Centraal moet staan hoe iedereen zich weer veilig voelt op het werk. Communiceer daarover en neem als werkgever hierin het initiatief. Uiteindelijk moet iedereen weer zo productief mogelijk aan de slag. Neem de lessen van de afgelopen maanden vooral mee in het zoeken naar het nieuwe status quo.

Mentale modellen zijn gebroken, nu is het tijd om met elkaar een gemeenschappelijke visie op te bouwen om weer met elkaar door te groeien. Van elkaar leren en onderling communiceren laat zien dat een crisis, klein of groot, succesvol aangepakt kan worden. Dat is de kracht van (inter)organisatieleren.

Meer weten over (inter)organisatieleren of deelnemen aan de volgende sessie van 18 juni? Neem contact op met info@upuco.nl of benader een van onze consultants direct.

Lezen wat deze crisis mentaal met werknemers doet? Lees dan ons verslag van de derde sessie