Na een succesvolle eerste online meeting een aantal weken geleden heeft woensdag 6 mei de tweede meeting plaatsgevonden! Samen met een aantal nieuwe en ook bekende gezichten hebben we kort teruggeblikt op de eerste meeting en de ‘lessons learned’ uit de vorige crisis (zie verslag vorige meeting). Voor deze tweede meeting lag onze focus op de huidige moeilijke situatie voor ondernemend Rotterdam (en Nederland). Hoe kun in deze tijd je bedrijf opnieuw uitvinden?

In het kader van deze online meeting was Fred Abel (Commercieel Directeur, Huisvolsmaak) te gast om ons mee te nemen in zijn persoonlijke ervaringen ten aanzien van deze crisis en het belang van innovatie in je bedrijfsvoering. Werkzaam in de horeca/evenementenbranche heeft Fred, net als vele andere ondernemers, zijn omzet zien kelderen ten gevolge van de coronacrisis. In de wetenschap dat dit in de huidige situatie weleens erg lang zo zou kunnen blijven had Fred maar twee opties: niets doen of zijn bedrijf opnieuw uitvinden. Samen met zijn collega’s hebben ze gekozen voor de tweede optie en zijn ze nu, na een aantal intensieve weken, weer in business!

Hoe mindset leidt tot resultaat

Waar Huisvolsmaak als core business kwalitatief hoogwaardige catering verzorgt voor grote evenementen hebben zij hun dienstverlening nu iets aangepast en vooral gekeken naar mogelijkheden. Een samenwerking met de Ronald McDonal’s Huizen is hieruit ontstaan en op dit moment verzorgen Fred en zijn collega’s dagelijks en door het hele land hoogwaardige maaltijden aan honderden zieke kinderen en hun families! Het bedrijf draait weer en de collega’s doen weer het werk dat ze leuk vinden! Iedereen haalt energie uit deze positiviteit en uit dit succesverhaal. Zo was dit ook te merken tijdens de meeting: elkaar ondersteunen om de juiste stappen te zetten en op goede ideeën te komen.

Dankzij deze aanpassing van de dienstverlening zorgt Fred voor binding met zijn klanten en relaties. Vanuit dit positieve initiatief wordt relaties de mogelijkheid te geven dagsponsor te zijn van een ronde maaltijden. Op deze manier blijft Huisvolsmaak aangesloten bij hun relaties én kunnen relaties een positieve bijdrage leveren aan de Ronald McDonald’s Huizen.

Wat kunnen we leren van Huisvolsmaak?

Uiteindelijk is de winst voor Huisvolsmaak niet financieel, en dat is ook nu niet nodig: een dagsponsor dekt de kosten van de maaltijden, zonder hier een marge op te rekenen. Essentieel is dat het bedrijf weer draait en dat er vanuit positiviteit nieuwe initiatieven ontstaan. Dit is ook leidend geweest tijdens de meeting waaruit de volgende opmerkingen en tips kwamen.

  1. Wat onder andere aan de hand van Fred zijn verhaal naar voren kwam, en wat door iedere deelnemer werd beaamd, is het belang om juist in deze tijd je vrienden aan te blijven spreken. Je relaties zijn in feite je bestaansrecht en hen oprecht willen helpen is daarom juist nú ontzettend belangrijk.
  2. Verder is het zaak dat je je collega’s blijft betrekken bij de gang van zaken: samen kom je tot ideeën en tot een positieve beweging in de organisatie! Mensen hun emoties spelen een belangrijke rol in tijden van crisis: blijf je zitten wachten of neem je met elkaar het heft in handen? Blijf hierover communiceren!
  3. Vraag elkaar om hulp, binnen je bedrijf en daarbuiten. Je staat er niet alleen voor!

Met deze nieuwe ronde aan interessante discussies en inzichten hebben we weer een stap gezet om met elkaar sterker uit deze crisis te komen. Inspiratie is opgedaan en nieuwe contacten zijn gelegd. Over twee weken staat er weer een nieuwe online meeting op de planning. Graag gaan we dan gezamenlijk kijken naar manieren om niet je bedrijf opnieuw uit te vinden maar eerder het proces achter jouw dienstverlening. Hoe kan dit efficiënter en makkelijker, gezien de huidige situatie en de nog te komen obstakels?

Meer lezen over emotie tijdens crisis? Lees dan dit artikel over de ‘emotie-curve’.