Robotisering, soft-skills en vrijval gaan uitstekend samen

Video afspelen

Peter

Peter werkt op de afdeling Relatiebeheer van een grote bank. Hij is nu 41 en spreekt vol trots over zijn werk en over zijn collega’s. Al jaren gaat hij met plezier naar zijn werk, heeft een mooi salaris en ziet met vertrouwen de toekomst tegemoet. De kinderen gaan naar de middelbare school, zijn vrouw heeft een leuke baan en hij denkt zelfs aan een dag minder werken.

Alana

Alana is Commercieel Directeur van dezelfde bank als Peter. De portefeuille groeit nog steeds en alles loopt lekker. Over 9 maanden wordt er een upgrade van de ERP-applicatie geïmplementeerd en dat zal een groot aantal administratieve handelingen, analyse- en controlemechanismen overbodig maken. Er zullen nog meer upgrades volgen. Deze upgrades hebben grote consequenties voor de formatie van de afdeling Verkoop en Relatiebeheer. De afdeling Verkoop zal groeien en de afdeling Relatiebeheer zal fors kleiner worden. 

Alana wordt door de Algemeen Directeur gevraagd een plan te maken. Wat gaat ze doen? 

Reorganiseren of transformeren?

Op het gebied van werkgelegenheid zal volgens het World Economic Forum (WEF) de digitalisering en robotisering per saldo meer banen creëren dan doen laten verdwijnen. In hun rapport laat het WEF zien dat er wereldwijd zelfs 58 miljoen banen, netto, gecreëerd worden door robotisering. Tot en met 2022 zouden er zo'n 75 miljoen banen kunnen verdwijnen, maar ook 133 miljoen banen ontstaan door machines die werk uit handen nemen. Ook het WEF geeft aan dat vooral in de accountancy, industrie, klantbeheer en het secretariaat banen het grootste risico lopen om te worden overgenomen door machines. Aan de andere kant zal vooral de vraag naar beroepen als data analist, softwareontwikkelaar en social-mediaspecialist toenemen. Dit zijn allemaal beroepen die voortkomen uit of gebaseerd zijn op ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologie en robotisering. In sectoren waar sociale vaardigheden belangrijk zijn, zoals marketing of sales, zal het aantal banen volgens het rapport van het WEF ook blijven groeien.

Leren en ontwikkelen

Het WEF geeft tot slot aan dat van de huidige werknemers meer dan de helft nieuwe vaardigheden moet opdoen om aan het werk te kunnen blijven.

Consequenties

Terug naar Alana en Peter. Peter zijn baan gaat verdwijnen, hoe leuk en uitdagend die ook voor hem is. Het analyse- en controlewerk wordt geheel gedigitaliseerd en de klant regelt zelf zijn bankzaken. Van zijn afdeling van 67 formatieplaatsen blijven er misschien 10 over. Peter heeft een Hbo-opleiding, een enorme berg werkervaring en is zelden ziek.

Alana gaat een uitdagende tijd tegemoet. De toekomstmodellen zijn duidelijk. Haar formatie van 163 FTE gaat binnen 3 jaar ruim 50% kleiner worden. Wanneer en hoe gaat ze haar werknemers informeren over deze forse formatiewijzigingen?

Ze gebruikt bewust het woord ‘reorganisatie’ niet. Het woord ‘reorganisatie’ heeft een beladen en negatieve klank. Wanneer het woord ‘reorganisatie’ gaat rondzingen is de kans groot dat de ‘beste’ mensen vertrekken en de productiviteit daalt. Een ontwikkeling die ze niet kan gebruiken.

Reorganiseren of transformeren? Of allebei? Het treffen van reorganisatievoorzieningen is gebruikelijk in dit soort omstandigheden. Ze neemt zich voor om zich goed te laten informeren over de bedragen die ze als reorganisatievoorziening op mag nemen en wat dat met het bedrijfsresultaat doet.

Peter merkt bij zichzelf een ‘onbeduidend’ gevoel. Is zijn baan wel zo zeker? Hij weet van de upgrade van de ERP-applicatie en dat die wel eens consequenties zou kunnen hebben voor zijn werkzaamheden. Hij neemt zich voor zich te laten informeren bij de collega’s van HRM over opleiding- en scholingsmogelijkheden.

De collega’s van HRM zijn het met Peter eens dat de upgrade van de ERP-applicatie consequenties gaat hebben voor de werkzaamheden. Of er banen verdwijnen kunnen ze niet zeggen. Daar is nog niets over bekend. Hij hoeft zich geen zorgen te maken want hij heeft een goede opleiding. Maar toch? Peter besluit op zoek te gaan naar een cursus of studie die zijn vaardigheden en soft-skills nog verder verbeteren. Maar welke vaardigheden of soft-skills zal hij aandacht gaan geven, en hoe?

Alana is eruit. Ze heeft een forse reorganisatievoorziening opgenomen in haar Businessplan en onderliggende budgetten. Daarnaast gaat ze al haar werknemers uitdagen om te gaan werken aan de verbetering van vaardigheden en soft-skills. Alle collega’s! Ze wil een emotie creëren waarbij alle collega’s leren en ontwikkelen en zodoende trots zijn en trots blijven op zichzelf en op elkaar. Iedere collega moet het gevoel hebben en bevestigd worden dat ze ‘ertoe doen’. Alleen zo is haar bedrijfsonderdeel sterk en flexibel genoeg voor de komende ontwikkelingen, is haar overtuiging. Natuurlijk gaan er collega’s weg omdat ze intern of extern een mooie uitdaging gevonden hebben. Gesterkt door de leuke, uitdagende en intensieve manier van leren en ontwikkelen vindt iedereen zijn plek. Leuke bijkomstigheid voor Alana is dat de reorganisatievoorziening maar gedeeltelijk gebruikt hoeft te worden en dat ze door de vrijval een mooi bedrijfsresultaat neerzet.

Peter heeft de nieuwe energie, ontstaan op de afdeling, gebruikt en werkt inmiddels op de afdeling Verkoop. Hij heeft veel energie gestoken in de ontwikkeling van zijn competenties ‘Netwerken’, ‘Flexibel reageren’, ‘Functioneren onder spanning’ en ‘Mondeling communiceren’.

Lessons learned

  1. Transformatie brengt positiviteit en energie, reorganisatie gaat ten koste van productiviteit, resultaat en energie;
  2. Trainen, leren en coachen als collectief versterkt het ‘groepsgevoel’ en verhoogt de flexibiliteit van het individu;
  3. Collectief leren en ontwikkelen versterkt de agility van teams en medewerkers;
  4. Collectief leren en ontwikkelen maakt van iedere uitdaging een kans in plaats van een bedreiging;
  5. Transformatie maakt vrijval van reorganisatievoorzieningen beheersbaar en stuurbaar.  

Verschuivingen in de werkgelegenheid creëert kansen. Werken aan vaardigheden en soft-skills maakt kansrijk en is absolute noodzaak. Wil je weten hoe bovenstaande businesscase is opgezet en ben je nieuwsgierig naar de resultaten?

Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Ron Goldewijk

Ron Goldewijk

Ron is samen met Karin directeur van upUco. Hij heeft een achtergrond in bedrijfskunde en is enorm gepassioneerd om elke klus tot een groot succes te maken. Hij motiveert de mensen om zich heen en laat ze graag op nieuwe manieren samenwerken. Naast ondernemer is hij een fervent zeezeiler.

This error message is only visible to WordPress admins

Error: No connected account.

Please go to the Instagram Feed settings page to connect an account.

Bel nu:

035-203 0053

Individueel - Samen - Sterk

Disclaimer | Werken bij | © 2018 – upUco Coach a Colleague B.V.

×
×

Winkelmand