Dubieuze debiteuren, een steeds groter wordend 'hoofdpijn dossier'. Of niet?

Kennen jullie Bob al? Bob is Manager Finance & Control bij een grote uitzendorganisatie. Op dit moment hebben de debiteuren al zijn aandacht. Het loopt naar het einde van het kwartaal en dan moet hij rapporteren naar de directie. Altijd weer een spannend moment.

Nu zeker want de post ‘dubieuze debiteuren’ is stijgende en wel erg hoog aan het worden. En daarmee natuurlijk de ‘voorzieningen-pot’. Dat gaat de directie niet leuk vinden. Jammer dat je als back-officemanager geen invloed hebt op marketing en sales, want daar ontstaat de dubieuze debiteur, vindt hij.

Bob maakt een afspraak met Hanan. Hanan is teamleider debiteuren en Bob neemt zich voor Hanan eens ernstig toe te spreken over het stijgende debiteurensaldo en de steeds langer wordende debiteurentermijn, technisch, de DSO.

Hanan heeft net de kpi’s weer gezien in het F&C-dashboard. Ze voelt hem aankomen en ja hoor, daar stapt Bob haar kantoor binnen. Hanan geeft aan dat ze wel weet waar Bob voor komt. Het einde van het kwartaal komt in zicht, daarmee het rapportagemoment, en met een stijgende ‘dubieuze debiteurenportefeuille’ wordt de slaap steeds slechter. Bij Bob en bij haar.

Bob wil actie! Bob wil weten welke acties Hanan gaat ondernemen om weer binnen de taakstellende kpi’s te komen. Wat ga je doen, wanneer en met welk resultaat? Zo, gezegd, uitgesproken, nu aan de slag. Hanan spreekt met Bob af dat zij donderdag, over ruim een week, met een plan komt.

Gelukkig maakt deze uitzendorganisatie gebruik van TalentConnect van upUco. De talenten van al haar collega’s staan in TalentConnect. Nu staat ze er niet alleen voor! Wat ze zeker NIET gaat doen is deze uitdaging voorleggen aan haar team. Niet nu! Je zult zien dat dezelfde collega’s hiermee aan de slag gaan die dit altijd doen. En dan krijgt ze wat ze altijd kreeg. Ze gaat voor de nieuwe aanpak.

Ze neemt zich voor een Caseprofiel in TalentConnect aan te maken met als Casus ‘bedenk en activeer een kortetermijnoplossing bij de groeiende dubieuze debiteurenportefeuille’.

De volgende ‘skills’ komen bij haar op: 

  • Niet te snel opgeven en volhardend zijn.
  • Invoelen, goed kunnen luisteren en resumeren.
  • Creatieve en haalbare oplossingen bedenken.
  • Vanuit een juiste analyse concrete besluiten kunnen nemen met commitment.

Ze maakt een Caseprofiel aan in TalentConnect. De volgende competenties voert ze in:

  • Volhouden
  • Opmerken
  • Creëren
  • Beslissen

Ze kiest bewust niet voor Analyseren, Plannen en organiseren en Flexibel reageren. Deze skills zijn ruim voorhanden en hebben gebracht waar ze nu staan.

 

Nu komen er collega’s ‘omhoog’ waar ze nooit aan gedacht zou hebben. Quintus en Cleo. Ze gaat Quintus en Cleo vragen een plan te maken, inclusief pitch, training en belscript, hoe de oplopende debiteurenportefeuille op korte termijn te ‘downsizen’.

Ze roept Quintus en Cleo bij zich om ze deze opdracht voor te leggen. Niet heel verrassend dat beide collega’s de opdracht geweldig vinden.

De volgende blog gaat over het resultaat van deze actie van Hanan, Quintus en Cleo.

Geef een reactie

Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Blog van upUco - TalentConnect

Blog van upUco - TalentConnect

Verschuivingen in de werkgelegenheid creëert kansen. Werken aan vaardigheden en soft-skills maakt kansrijk en is absolute noodzaak. Wil je weten hoe bovenstaande businesscase is opgezet en ben je nieuwsgierig naar de resultaten?

Bel nu:

035-203 0053

Individueel - Samen - Sterk

Disclaimer | Werken bij | © 2019 – upUco Coach a Colleague B.V.

×
×

Winkelmand